Ekologijos ir tvarumo klausimai tampa aktualūs ne tik socialiai atsakingiems piliečiams, bet ir verslui. Vis daugiau įmonių ieško sprendimų, kurie sumažintų neigiamą įtaką gamtai. Transporto sektorius – ne išimtis. Baltic transline pokyčius pradeda nuo savęs ir imasi veiksmų, siekdami efektyvinti procesus tam, kad įmonės veikla darytų kuo mažesnį poveikį aplinkai. Apie tai, kaip keičiasi ekologijos reikalavimai ir kokie yra įmonės tikslai tvarumo srityje, pasakoja Kokybės ir tvarumo vadovas Kęstutis Ranšys.
Žvelgiant dešimt metų atgal daugelis įmonių nebūtų pagalvoję, jog tvarumas bus tema aktuali kiekvienam verslo sektoriui. Vis dėl to, sparčiai vykstant klimato pokyčiams Europos Sąjunga (ES) ėmėsi papildomų veiksmų, kurie užtikrintų, kad visos veiklos sritys būtų reglamentuotos. Kaip teigia K. Ranšys, tai ir lėmė, jog įmonėje atsirado poreikis turėti atskirą pareigybę, kuri užtikrintų, jog ne tik teoriškai, bet ir praktiškai būtų įgyvendinti keliami reikalavimai.
„Ekologiniai reikalavimai transporto sektoriui stipriai evoliucionavo, žvelgiant į keleto metų perspektyvą. Nuo rekomendacijų perėjome prie standartų. Pavyzdžiui, „Žaliasis kursas“ yra ES direktyva, kuri numato, jog nuo 2035 metų naujų automobilių gamyboje turi nelikti automobilių su vidaus degimo varikliais, o iki 2050 metų turime pasiekti visišką anglies dioksido neutralumą. Arba naujausia „Corporate sustainability reporting directive (CSRD)“ direktyva, anksčiau ar vėliau užtikrins, kad visos įmonės privalės pateikti tvarumo ataskaitas, kuriose atsispindės jų veiksmai, įsipareigojimai ir priemonės aplinkosaugos, socialinės gerovės ir įmonės valdymo srityse. CSRD direktyvos keliamas nuostatas palaiko ir iniciatyviausios šalys, tokios kaip Vokietija ir Šveicarija, kurios jau yra priėmę naujuosius tiekimo grandinės įstatymus (angl. – Supply chain act).
Atsižvelgiant į tai, jog reikalavimų vis daugėja Baltic transline nusprendė ne laukti terminų pabaigos, bet imtis iniciatyvos čia ir dabar. Norime iš anksto nusimatyti tikslus, monitoringo sistemą jų įgyvendinimui, kurti iniciatyvas, kurios puoselėtų tvarumą ir gerintų įmonės darbo kokybę.“
Naujos pareigos įmonėje: ką jos apima?
„Kalbant apie realias mano, kaip Kokybės ir tvarumo vadovo, funkcijas, Baltic transline aš užtikrinu, jog būtų laikomasi jau įdiegtų vadybos, aplinkosaugos, darbuotojų saugos ir sveikatos sistemų reikalavimų.
Diegiu naujus standartus ir, žinoma, dirbu su tvarumo strategijos kūrimu ir jos įgyvendinimu. Rengiu ataskaitas, kurios reikalingos tiek vidiniam naudojimui, tiek poreikį išreiškiančioms suinteresuotoms šalims (klientams, partneriams ar institucijoms). Gerųjų tvarumo iniciatyvų, apimančių aplinkosaugos, socialinės gerovės ir įmonės valdymo sritis, puoselėjimas taip pat patenka į mano dienotvarkę,“ – apie naujai priskirtų funkcijų apimtis pasakoja K. Ranšys.
Tvarumo reikalavimų pokyčiai transporto sektoriuje
Kaip teigia Kokybės ir tvarumo vadovas, žiūrint į ilgalaikę perspektyvą akivaizdu, jog reikalavimai transporto sektoriui tampa vis griežtesni. Siekiant sumažinti CO2 emisiją per pastaruosius metus buvo priimta ne mažai naujų teisės aktų, direktyvų bei rekomendacijų, o senieji reikalavimai, kurie kažkada kėlė nerimą, dabar yra savaime suprantami.
„Pirmieji ryškiausi ribojimai buvo skirti sumažinti eksploatuojamų taršiausių transporto priemonių kiekį. Automobiliams, kurie neatitiko nustatytų normatyvų, buvo įvestas taršos mokestis. Vilkikai įgavo vertinimo lygius EURO1, EURO2 ir t.t. Šiandien kalbame jau apie EURO7 lygį, kuris žymėtų dar labiau gamtai draugiškas transporto priemones. Vėliau vilkikams ir kitoms transporto priemonėms atsirado papildomi reikalavimai kurui. Į vilkiką privaloma pilti AdBlue degalus, kurių naudojimas sumažina į aplinką išmetamo CO2 emisijų kiekį.
Vis dėl to, žvelgiant į ankstesnius Europos Sąjungos reikalavimus akivaizdu, kad buvo susitelkiama į konkrečius taršos objektus ir jų kontrolę. Dabar – tikslas yra įpareigoti įmones veikti atsakingai, sąmoningai ir tvariai visose veiklos srityse. Tokiu būdu tvarumas tampa kompleksiška tema, į kurią būtina atsižvelgti, kuriant ateities planus kiekvienai įmonei, jos struktūriniams padaliniams ir skyriams.“
Baltic transline žingsniai tvaresnio darbo link
Nors transporto ir logistikos sektorius nėra priskiriamas prie ekologiškų, tačiau Baltic transline vykdydama savo veiklą siekia, kad būtų daromas kuo mažesnis poveikis aplinkai. K. Ranšio teigimu, atsižvelgiant į įmonės darbo mastą kiekvienas sprendimas daro reikšmingą įtaką.
„Baltic transline transporto parką sudaro aukščiausius aplinkosauginius reikalavimus atitinkantys ne senesni nei dviejų-trejų metų vilkikai. Plečiamas intermodalinių pervežimų tinklas. Naudojame aukščiausius reikalavimus ir specifinius poreikius atitinkančias sistemas. Naujus vairuotojus pirmiausia apmokiname vairuoti su virtualiu vairavimo simuliatoriumi. Tokiu būdu pradiniame mokymosi procese nėra išskiriamas anglies dioksidas. Be to, esame įsivertinę ir apsibrėžę ekologiško vairavimo taisykles (maksimalus važiavimo greitis, reagavimas į įvairias situacijas ir pan.). Jos ne tik užtikrina saugumą kelyje, bet ir leidžia sumažinti taršą. Visi šie veiksmai yra nuolat stebimi ir analizuojami, siekiant įvertinti efektyvumą.“
Ateities planai ir perspektyvos
„Peržvelgus dabartines tendencijas galima tik spekuliuoti, jog ateityje reikalavimai ne tik transporto, bet ir kitoms įmonėms bus gerokai griežtesni. Esame bendros ekosistemos dalis, todėl natūralu, kad visi turime prisiimti atsakomybę ir atlikti tam tikrus veiksmus, kurie padėtų minimalizuoti aplinkai daromą neigiamą įtaką.
Anksčiau aptarti Europos Sąjungos Žaliojo kurso reikalavimai užtikrins, kad visos įmonės turės pereiti prie alternatyviu kuru varomų transportų priemonių. Naujas vilkikų standartas EURO 7 pakoreguos ir būsimos sunkiasvorės technikos specifikacijas. Manau, kad ir toliau aktyviai bendraujant vežėjams ir valstybės institucijoms, bus sukurta tinkama infrastruktūra alternatyviu kuru (elektra, vandeniliu ar suskystintomis dujomis) varomų vilkikų eksploatavimui.
Baltic transline, savo ruožtu, deda daug pastangų, kad galėtume ne tik pateikti CSRD ataskaitą, bet ir realiai įgyvendinti keliamus tvarumo tikslus. O bene svarbiausias iš jų – bendradarbiaujant su išorės partneriais, švietimo įstaigomis, technologijų kompanijomis, ieškoti galimybių ir būdų kaip tapti tvaresniais ir sumažinti aplinkai daromą neigiamą įtaką krovinių gabenimo procese. Esu įsitikinęs, kad tvarumas privalo tapti natūralia kiekvieno verslo ir žmogaus gyvenimo dalimi,“ – apie ekologiją, ateities perspektyvas ir lūkesčius kalbėjo Tvarumo ir kokybės vadovas Kęstutis Ranšys.
Ačiū!
Dėkojame, kad domitės galimybe dirbti mūsų įmonėje. Jūsų informaciją gavome, su atrinktais kandidatais susisieksime.
Kitu laiku susisieksime kaip įmanoma greičiau.