Kas yra pavojingi kroviniai? Tai įvairūs dužūs, birūs ar skysti pavojingų medžiagų taip pat trapių medžiagų kroviniai, kuriems gabenti reikia specialių sąlygų ir aukšto lygio apsaugos priemonių, kurios apsaugotų žmones, statinius ir aplinką nuo galimų pavojų.
Pavojingus krovinius galima vežti tik laikantis tam tikrų taisyklių. Kalbant apie šias taisykles, dažnai susidursite su santrumpa ADR. Tai prancūziška santrumpa, žyminti Europos sutartį dėl pavojingų krovinių tarptautinio vežimo keliais. Ši sutartis buvo pasirašyta 1957 metais Ženevoje, Lietuva prie jos prisijungė nuo 1995 metų.
ADR laikosi ne tik Europos Sąjungos (ES) šalys, bet ir prie sutarties prisijungusios kitos valstybės, pavyzdžiui, Marokas, Tunisas, Turkija ir kt. 2021 metais žodis „Europos“ buvo panaikintas iš šios sutarties pavadinimo, nes prie ADR jungiasi vis daugiau šalių, nepriklausančių ES ar Europai. Šiuo metu ADR taisyklių besilaikančių šalių sąrašą galite rasti oficialiame UNECE (Jungtinių tautų Europos ekonominės komisijos) puslapyje.
ADR (pavojingi kroviniai) yra suskirstyti į 9 skirtingas klases pagal tai, kokio tipo medžiagos yra gabenamos bei kokių saugumo priemonių reikia imtis kiekvienos medžiagos nuotėkio atveju. Pavojingų krovinių klasės dar kartais vadinamos tiesiog „ADR klasėmis“ ar „Kemlerio kodu“. Pavojingų krovinių klasės yra šios:
Kai kurios klasės dar yra skirstomos smulkiau, pavyzdžiui, 2-a klasė „Dujos“ dar yra skirstoma į 3 poklasius:
2.1. Degios dujos,
2.2. Nedegios ir netoksiškos dujos,
2.3. Toksiškos dujos.
Visas pavojingų krovinių sąrašas yra čia.
Priklausomai nuo medžiagos klasės ir poklasio, gali būti reikalinga pavojingo krovinio palyda, specialios sąlygos jam gabenti, specialus maršrutas (pvz., kai kurių medžiagų negalima vežti tuneliais). Taip pat pavojingi kroviniai (ADR) yra ženklinami atitinkamais ženklais.
Pavojingų krovinių gabenimas gali būti vykdomas įvairiomis transporto priemonėmis bei įvairiose pakuotėse. Čia vėlgi viskas priklauso nuo konkrečios medžiagos tipo. Konteineriuose, cisternose gali būti gabenami birūs, skysti kroviniai (pvz., degalai). Pakuotėse (kanistruose, dėžėse, balionuose ir pan.) galima vežti įvairias chemines medžiagas, trąšas ir t. t. Šaldytuvuose ar šaldikliuose yra gabenami medicininės paskirties mėginiai, pvz., kraujo mėginiai, laboratoriniai pavyzdžiai ir t. t.
ADR reglamentuoja ir pavojingų krovinių žymėjimą, galiojantį visose ADR besilaikančiose šalyse. Pavojingas krovinys žymimas ryškia oranžine lentele, kurioje nurodomas tikslus gabenamo krovinio Kemlerio kodas (pvz., 539 – degus organinis peroksidas) . „Pavojingi kroviniai“ ženklai yra atpažįstami visose ADR šalyse. Papildomai ant puspriekabės ar cisternos yra žymimi ir įvairių spalvų rombai: su liepsnos simboliu (jei medžiaga degi), radiacijos simboliu (jei tai radioaktyvi medžiaga) ir pan. Rombo apatiniame kampe yra užrašoma krovinio klasė ir poklasis, kad būtų galima greičiau identifikuoti galimą pavojų.
Pavojingieji kroviniai yra gabenami griežtai laikantis saugumo taisyklių. Taisyklių laikymasis padeda saugiai transportuoti tiek pačius gaminius, tiek ir išvengti jų nuotėkio ar kitų nelaimingų atsitikimų. Pavojingų krovinių vežimas yra išties atsakingas darbas, apimantis ne tik skrupulingą pasiruošimą tokių krovinių gabenimui (leidimus, mokesčius), bet ir kuo saugesnio maršruto numatymą bei pasiruošimą visiems nenumatytiems atvejams.
Ačiū!
Dėkojame, kad domitės galimybe dirbti mūsų įmonėje. Jūsų informaciją gavome, su atrinktais kandidatais susisieksime.
Kitu laiku susisieksime kaip įmanoma greičiau.